Jo yli vuosikymmenen jatkunut kumppanuus kuljetusliike NetLux Oy:n kanssa on opettanut molemmille yrityksille paljon. Tällä kertaa löimme viisaita päitämme yhteen toiminnanohjausjärjestelmän uudistamisprojektissa. Kyseessä olikin kaikin puolin iso ja merkittävä projekti, kun jälleen kerran saimme luottamusta osaksemme businesskriitisen ohjelmiston suunnittelussa sekä kehittämisessä.

25.1.2022 – Lue 4 minuutissa

Tällä on ollut kyllä vaikutusta! Kun on uusi moderni järjestelmä, on kiva myydä meidän palveluita.

Tuomo Skaffari

Kun yrityksellesi kaipaa nopeita ja luotettavaa kuljetuspalvelua, kannattaa kysäistä NetLux Kuljetus Oy:ltä. NetLux on toiminut alalla yli 10 vuotta ja sen kasvutarinassa olemme saanet olla mukana lähes alusta alkaen. Paketit ja lavalähetykset Suomeen ja maailmalle liikkuvat nopeasti ja täsmällisesti ovelta ovelle. Teetkin kuljetustilauksen tilausjärjestelmän avulla vaivattomasti ja seuraat tilauksen etenemistä yksityiskohtaisesti.

NetLuxin vahvuudet ovat nopeudessa ja joustavuudessa. Saat lähetyksesi perille mihin tahansa kotimaassa arkisin vielä huomisen aikana, kun tilaat tänään ennen kello 14:00.

Projektin lähtökohdat 

Aina opitaan uutta

Vaikka omaamme aikaisempaa kokemusta vastaavan tyyppisistä järjestelmistä, on jokaisella asiakkaallamme kuitenkin aina myös omanlaisiaan tarpeita.

Projektin tavoitteina oli uudistaa jo tiensä päähän tullut, kymmenen vuotta sitten Drupalin päälle toteuttamamme tilaus- ja toiminnanohjausjärjestelmä. Koska olimme jo Mekanismissa siirtyneet käyttämään moderneja JavaScript teknologioita, oli luonnollista toteuttaa projekti niillä.

Uudistuksen tavoitteena oli myös vastata parhaan mukaan asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden uusiin, kasvaviin tarpeisiin.

Ajojärjestelijän työ muuttui kertaheitolla, kun tilausten jakaminen reiteille automatisoitiin. Puhelut asiakaspalveluun vähenivät merkittävästi kun tilauksen tilanteen näkee nyt helposti yhdellä silmäyksellä.

Tuomo Skaffari

0%
Kyselyt asiakaspalveluun väheni
0%
Laskutus nopeutui

Kuinka ongelma ratkaistiin?

Projektin alkaessa NetLuxin asiakkailta kysyttiin mm. kokemuksia ja mielipiteitä nykyisestä järjestelmästä, sekä toiveita uudelle järjestelmälle. Vastaukseksi saatiin pääosin tyytyväistä palautetta, mutta myös muutamia mainioita ideoita juuri asiakkaan näkökulmasta.

Kyselyssä nousi vahvasti esille vanhan järjestelmän helppous. Koska se tarjosi jo asiakkaille helpon ja nopean tavan tilata kuljetustilauksia, oli etenkin uusi käyttöliittymä suunniteltava vanhaa kunnioittaen, lisättynä ripauksella uusia toimintoja.

Projektia speksatessa jalkauduttiin NetLuxin terminaaliin, kyseltiin ”tyhmiä” ja ihmeteltiin kuljetusliikkeen hektistä toimintaa. Samassa yhteydessä pöllytettiin läpi yrityksen operatiivinen workflow sekä asiakkaan tilausprosessi.

Uudistuksen pääpointteja

  • Reititysten automatisointi
  • Kuljettajien mobiiliapplikaatio ja työkirjaukset
  • Ajojärjestelijöiden näkymien kehittäminen
  • Asiakkaiden käyttöliittymän ja toimintojen kehittäminen
  • Integraatiot muihin järjestelmiin

Vuosien varrella kertyneet ideat ja “nice to have” -listat kaivettiin naftaliinista. Näihin merkittävimpinä lukeutui mm. kuljettajien mobiiliapplikaatio ja uudet integraatiot kumppaneiden järjestelmiin. sekä kasa pieniä mutta isoja toimintoja.

Iso kehitysaskel aiempaan verrattuna oli erilaiset automatisoinnit kuljetustilausten jakamisessa ajoreitille. Tästä odotetaankin merkittävää helpotusta ja ajan säästöä Netluxin ajojärjestelyyn.

Kuten kaikki järjestelmät, niin tämäkin kehittyy jatkossa pienkehityksenä ja toimii Mekanismin laadukkaassa webhostissa.

Työkalu taskussa

Aikaisempia haasteita toimituskuittauksissa ja pakettien seurannassa ratkomaan suunniteltiin ja toteutettiin mobiilisovellus. Sen avulla kuljettajat pystyvät helposti hallinnoimaan omalla reitillä olevia kuljetuksia.

Se myös siirtää paperiset ”keikkalaput” historiaan ja säästää merkittävästi työaikaa useassa eri työvaiheessa.

Koska työntekijöiden käytössä olevien puhelimien merkit ja mallit vaihtelevat, päädyttiin sovellus toteuttamaan progressiivisena verkkosovelluksena (PWA). Sen etuina on ketterä kehitys ja ylläpito.

Projekti oli meille yllättävän helppo ja Mekanismin reagointi erilaisiin tarpeisiimme ja muutoksiin on ollut nopeaa. On ollut mielenkiintoista huomata, että Mekanismissa ollaan aidon kiinnostuneita siitä mitä me teemme ja kuinka meillä menee.

Tuomo Skaffari