Hakukone­optimointi

Keräsimme alle muutamia tärkeimpiä vinkkejä hakukoneoptimointiin ja ylipäätään hakukonestrategian suunnitteluun. Kävimme läpi useita tutkimuksia hakukoneoptimoinnista (SEO) ja teimme monia silmiä avaavia havaintoja, joita kannattaa ottaa huomioon vuonna 2022.

Kuulutko sinä niihin, joka skippaa mainokset ja tutkii mielummin orgaanisia hakutuloksia? Jos kuulut, käyttäydyt kuten muutkin.

Hakukoneoptimoinnnilla voit saada merkittäviä tuloksia

Mainonta vs hakukoneoptimointi

Jenkkiläisen Zero Limit Web digitoimiston raportti oli mielenkiintoista luettavaa. Sen mukaan yli 70% Googlen hakua käyttävistä ohittaa mainokset ja siirtyy suoraan selailemaan orgaanisia hakutuloksia. Kuinka itse toimit, kuulutko sinäkin enemmistöön?

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mainonnalla saavutetaan itseasiassa aika vähän kaikista Google haun käyttäjistä. Syy tähän lienee se, että mainoskampanjoita tehdään usein huolimattomasti ja vähän turhan suurpiirteisesti. Hakusanoja listataan kampanjoihin hieman aiheen vierestäkin, jotta saataisiin mainos näkymään mahdollisimman monelle. Näin mainosten laatu kärsii ja näyttääkin siltä, että tästä laatuongelmasta johtuen mainokset mielellään ohitetaan.

Vinkki: Yleisimmin haut Googlesta eivät ole vain yhden tai kahden sanan hakuja, vaan 54%:ssa kaikista hauissa on kolme tai useampi hakusana.

Sijat 1-5 keräävät 67% klikeistä

Eka sivu,
paras sivu

Kaikki haluvat tietenkin olla ensimmäisellä sivulla ja siihen on useampi todella merkittävä syy. Kun nykypäivän kiireinen tiedonhakija ei kahlaa kuin korkeintaan muutaman hakutulossivun, on tärkeää sijoittua korkealle.

Etusivun numeroita

Ensimmäinen hakutulossivu kerää kaikista klikeistä yli 70%, kun toinen tai kolmas enää hieman yli 5%. Tarkastellaan tuota ensimmäistä sivua vielä hieman syvemmin. Hakutulossivulla on 10 hakutulosta ja sijat 1-5 saa orgaanisista klikeistä yli 67%, kun loput 6-10 enää vain noin 4%. Tässä joukossa olisi siis hyvä olla mukana.

Tyypillisesti ykkössija Googlessa generoi sivun klikeistä 39%.

Orgaaniset hakukonetulokset

Kannattaako hakukoneoptimointi?

Toimialasta ja hakutermeistä riippuen kilpailu voi olla kovaakin, mutta etusivulla roikkuminen orgaanisissa hakutuloksissa tuottaa hyviä tuloksia. Toisin kuin mainonta, orgaanisessa hakukonenäkyvyydessä ei makseta klikkauksista, mutta saavutettu näkyvyys on pitkäaikaisempaa. Tulokset ovat kuitenkin hitaammin saavutettavissa ja jos kilpailu on kovaa, vaatii se usein jatkuvaa työtä.

70% markkinoijista kokee, että yksittäisenä toimena hakukoneoptimointi on tehokkaampaa kuin klikkipohjainen hakukonemainonta.

No mitäs nyt sitten?

Monikin asia ja numerot puhuvat hakukoneoptimoinnin puolesta, mutta mainostamista ei ole syytä lopettaa tai vaihtaa hakukoneoptimointiin. Jälkimmäiseen kannattaa kuitenkin ehdottomasti myös panostaa. Hyvällä hakukoneoptimoinnilla voidaan saada merkittävä määrä lisää klikkejä sivuille ja samalla pienennetään hakukonemainonnan kuluja, joita voidaan ohjata toisaalle. Uskommekin, että parhaat tulokset syntyvät tekemällä hyvin molempia

Mikäli yrityksellänne ei vielä ole hakukonestrategiaa tai se on jo useamman vuoden vanha, suosittelemme vahvasti sen päivittämistä ja siinä hakukoneoptimoinnin huomioon ottamista.

Jos haluat tietää mikä sinun sivustosi sijoitus jollain hakutermeillä on tai kuinka löydytte Googlesta kilpailijoihin verrattuna, otapa yhteyttä.

Ota yhteyttä - me autamme

Kaipaatko ammattilaisen apua?

Oli kyseessä sitten nopea sparrailu, hintatiedustelu tai tarve syvemmälle ymmärrykselle osaamisestamme ja toimintatavoistamme, varaa tästä Pasin kanssa puolen tunnin puhelinpalaveri.

Voit myös pirauttaa Pasille suoraan 045 110 6838.