Verkkopalvelun kuukausittainen pakollinen kustannus on webhosting. Simppelisti sanottuna, tällä varmistetaan, että sivusto on netissä. Perus -webhostingiin kuuluu yleensä palvelintila ja tarvittaessa sähköpostilaatikot.
Webhostingista saatetaan tuttavallisemmin käyttää myös ylläpito –sanaa. On kuitenkin hyvä huomioida palvelua ostaessa, että onko kyse pelkän palvelimen ylläpidosta, vai tarkoitetaanko ylläpidolla myös julkaisujärjestelmän ja verkkosivuston ylläpitoa. Nämä ovat eri asioita.
Monesti käy niin, että ostetaan pelkkä perus –webhostingpalvelu, joka ei sisällä julkaisujärjestelmän tai verkkosivuston ylläpitoa lainkaan. Pahimmassa tapauksessa sivusto jää julkaisun jälkeen oman onnensa nojaan ja kohta se on niin solmussa, ettei sinne pääse kirjautumaan edes sisälle. Mikäli ei itse aktiivisesti sivustostaan huolehdi.
Pidä kotisivusi kunnossa
Netti muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Yksinkertaisinkin sivusto tarvitsee kehitystyötä ja parannuksia, pysyäkseen laadukkaana. Puhumattakaan tietoturvapäivityksistä, lisäosien päivityksistä ja testauksista. Niitä tulisi tehdä aktiivisesti. Mikäli näitä päivityksiä ja testauksia ei itse aktiivisesti tee, ne kannattaa ehdottomasti hankkia lisäpalveluna.
Toki mm. WordPress – sivustoilla on jo monia ominaisuuksia, mitkä päivittävät itse itsensä, mutta prosenttiosuus on yhä melko pieni. Eikä ole mahdotonta etteikö automaattiset päivitykset saa kotisivuja epäkuntoon. Päivittymisen jälkeen on toimintoja hyvä aina testata. Ei ole mukavaa huomata esim. yhteydenottolomakkeen olleen pari kuukautta epäkunnossa ja pokat menneet ohi suun.
Merkkaahan siis kalenteriisi kuukausittainen kotisivujen tsekkaus yhdeksi toistuvaksi työtehtäväksi tai ole yhteydessä palveluntarjoajaasi.