Ja kuinka ne hinnoitellaan?

Suomessa yritysten nettisivujen yleinen tila on käytännössä surkea. Valtaosa sivustoista on jäänyt jälkeen niin teknisesti, sisällöllisesti kuin visuaalisestikin. Yrityksellä voi olla sivusto olemassa, jonka etusivulla toivotetaan kävijä tervetulleeksi ja kerrotaan yrityksen historiikki. Kävijöitäkin on kertynyt sivustolla olevan laskurin mukaan 5482 kpl jo vuodesta 1996 alkaen. Saattaa olla, että sivun kautta keikkaakin tulisi, mutta yhteydenottolomaketta ei ole tai sitten se ei toimi.

Esimerkiksi Google ei arvosta tällaisia sivustoja kovin korkealle, eli niiden löytyvyys on hakukoneissa huono. Tämän lisäksi on paljon sivustoja joiden sisältöä ei pystytä tai osata päivittää, vaikka se toisi edes sisällön osalta sivustolle silloin tällöin jotain uutta.

”Suomi on verkkomarkkinoinnin Bulgaria: olemme jäljessä kaikkia muita Pohjoismaita” uutisoi Kauppalehti ja Googlen maajohtaja Anni Ronkainen.

Tavoitteelliset kotisivut

Usein nettisivujen hankinta nähdään vain kuluna ja moni yritys haluaakin säästää tässä kohdassa. Tosiasiassa hyvin suunnitellut nettisivut tulisi kuitenkin nähdä investointina, joka lisää kassavirtaa tai parantaa palvelua. Tämän pitäisi tietenkin olla myös suunnittelun lähtökohtana, mutta aina sitä ei ymmärretä.

Uskon, että tämä yritysten verkkopalveluiden tila ja ”pakollinen kustannuserä”-ajattelu johtuu siitä, ettei nettisivujen suunnittelusta ja prosessista tiedetä juurikaan. Silloin ehkä valintaa tehdessä käytetään valintaperusteena pelkkää hintaa, joka voi sillä hetkellä tuntuakin järkevämmiltä ratkaisulta.

Tässä kirjoituksessa haluaisin kuitenkin vähän avata sitä, millainen prosessi verkkosivuston suunnittelu tyypillisesti meillä on ja mihin me paneudumme ja käytämme työaikaa. Toivottavasti saan edes yhden markkinoinnista vastaavan antamaan pienen ajatuksen aiheelle.

Alla esimerkin eräästä keskikokoisesta projektistamme ja siitä miten työaika siinä jakaantui:

Alkubriiffi

Uuden asiakkuuden kohdalla tutustutaan asiakkaan yritykseen, sen asiakkaisiin, palveluihin ja toimintatapoihin. Lähemmin vielä yksittäiseen tuotteeseen tai palveluun, jos kyse on esimerkiksi kampanjasta. Käydään läpi asiakkaan verkkosivulle asetettavat tavoitteet ja sen tarkoitus. Briiffiin kuuluu yleensä tapaamisia, sekä puhelin- ja sähköpostikeskusteluja. (4 h)

Konseptisuunnittelu

Briiffin jälkeen mietimme miten tavoitteeseen päästään. Suunnittelun tuloksena syntyvät suuntaviivat, jotka ohjaavat koko loppuprosessia. Tässä vaiheessa päätetään miten ja mitä sivusto tulee tarjoamaan ja kenelle. Samalla myös mietitään tekniset ratkaisut ja piirretään rautalankamalli sivustosta. (8 h)

Graafinen suunnittelu

Sivuston graafisen ulkoasun suunnittelemme luonnollisesti itse. Emme käytä valmiita sivupohjia kuten monet muut tarjoajat, vaan luomamme ulkoasu on aina uniikki ja juuri siihen konseptiin suunniteltu ja sovitettu. Näin se sopii varmasti kuin nenä päähän, eikä tekijänoikeusasioita tarvitse miettiä. Ulkoasun suunnittelussa tehdään mahdollisesti erilaisia sivujen layouteja. Ulkoasun suunnitteluun liittyy myös kommentointi- ja hyväksymiskierrokset ja tarvittavat muutoksien tekemiset. (16 h)

Järjestelmän asentaminen, räätälöinti ja sivuston rakentaminen

Tässä vaiheessa alkaa myös tekninen työ ja asennamme konseptoinnin aikana valitun (mahdollisen) sisällönhallintajärjestelmän verkkosivuston alustaksi. Lisäksi räätälöimme erilaiset toiminnot, lisäosat ja palvelut, joita verkkosivusto tulee tarjoamaan. Myös sivurakenteen luominen järjestelmään kuuluu tähän vaiheeseen. (24 h)

Ulkoasun sovittaminen järjestelmään

Lopullinen ulkoasu ohjelmoidaan järjestelmään sopivaksi ja tehdään tyylimääritykset sekä muut tarvittavat, jotta ulkoasu kaikkine elementteineen toimii verkkosivulla juuri niin kuin se on suunniteltu. Samalla varmistamme toimivuuden kaikilla yleisimmillä internetselaimilla. (10 h)

Viimeistely ja julkaisu

Testaamme sivuston toiminnot, teemme teknistä hakukoneoptimointia ja viimeistelemme sivuston. Verkkosivun ominaisuudet ja toiminnallisuudet käydään läpi yhdessä asiakkaan kanssa ja opastamme järjestelmän käytön. Lopuksi sivusto julkaistaan sovittuna ajankohtana. (15 h)

Projekteja on toki erikokoisia, pienempiä sekä isompia kuin tämä. Mutta jos joku myy verkkosivuston vaikkapa tuhannella eurolla, voi jokainen miettiä montako tuntia sen eteen tehdään töitä ja arvioida millaisen sivuston sillä ajalla yritykselleen saa.