Muut blogikirjoitukset

Hakukoneoptimointi ja hakukonemarkkinointi kuulostavat kovin samoilta, mutta tarkoittavat eri asiaa. Termit menevät monilla helposti sekaisin ja huomaammekin usein avaavamme näitä käsitteitä myyntipalavereissa. Kerromme nyt mahdollisimman simppelisti, mitä nämä tarkoittavat, että termistö tulee tutummaksi ja tiedät mitä palvelua sinulle saatetaan tarjota.

Hakukonemarkkinointi on maksullista mainontaa

Hakukonemarkkinointi on esimerkiksi sitä, että tehdään maksullista Googlemainontaa. Mainonnasta voidaan maksaa eri tavoin, vaikkapa klikkiperusteisesti (CPC = cost per click).

Oleellista on tarkoin miettiä hakusanat ja -ehdot ja miettiä viestin sanoma, että löydettäisiin juuri ne oikeat kontaktit. Kilpailu suosituista hakusanoista on kovaa ja se saattaa väärin tehtynä olla kallista. Hakukonemarkkinoinnissa on äärimmäisen tärkeää, että mainoskampanjoiden ja mainosten toimivuutta seurataan ja optimoidaan. Lopputulemana tulee olla kohtuuhintainen, toimiva ja oikeanlaisia kontakteja tuova markkinointikeino.

Hakukonemarkkinointia voi, ja kannattaakin kokeilla hieman pienemmälläkin budjetilla, keskittyen yhteen tuotteeseen tai palveluun.

Mikäli haluat nähdä tuloksia heti, hakukonemarkkinointi on sinun juttusi. Muista kuitenkin, että hyvät tulokset vaativat alkuun testaamista ja kampanjoiden virittämistä.

 

Mainos Googlessa

Hakukoneoptimointi luo vankan perustan

Hakukoneoptimoinnin (SEO) tulisi olla tiedossa ja mukana kotisivujen suunnittelussa alusta alkaen. Hyvin suunnitellut kotisivut ovat hakukoneystävällisiä, eli perusasiat ovat jo kunnossa. Myös olemassa olevia kotisivuja voidaan hakukoneoptimoida.

Perusasiat saadaan kuntoon, kun huomioidaan mm. sivujen otsikot ja kuvaukset, sivuston sisältö ja sisällön otsikointi, kuvatekstit, helppo navigointi, sisäiset linkitykset, sivun latausnopeus, responsiivisuus jne. Näitä sanotaan sivuston sisäiseksi optimoinniksi. Halutessaan aiheesta löytää helposti yksityiskohtaisempaa tietoa. Huomioitava asioita on lukuisia, joita emme tässä luettele sen enempää.

Luonnollisesti myös vastakohtana tulee olla ulkoista optimointia. Sivustolle tulisi olla mm. ulkopuolisia linkkejä. Sekä linkkien lukumäärä että laatu vaikuttavat sijoitukseen hakukoneissa. Tärkeää on myös kuinka paljon sivuja on jaettu sosiaalisessa mediassa ja kuinka suurta aktiivisuutta ne keräävät. Videot sisällössä buustaavat sivustoa Googlessa myös kummasti.

Jos et ole valmis satsaamaan hakukonemarkkinointiin, panosta ainakin hakukoneoptimointiin. Optimoinnilla voidaan saavuttaa hyviä tuloksia, mutta se ei ole kiireisen hommaa, vaan tulokset näkyvät verrattain hitaasti. Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä hyvien tulosten saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi. Mikä tärkeintä, etsi siihen heti osaava kumppani, joka tekee sinulle hakukoneoptimoinnin ja myös ylläpitää sitä.

 

Hyvin hakukoneoptimoitu sivu

Googlea ei voi huijata

Google muuttaa hakualgoritmiaan usein kehittääkseen palveluaan, eikä läheskään kaikkia hakutuloksiin vaikuttavia tekijöitä kerrota avoimesti. Siinä riittää työsarkaa, jopa meille ammattilaisille. Ei siis koskaan voi jäädä paikoilleen, vaan pitää pysyä kehityksessä mukana ja tehdä tarvittavia hienosäätöjä. Niin hakukonemarkkinoinnin kuin hakukoneoptimoinninkin tulee olla jatkuvaa toimintaa.

Tällä hetkellä myös turvallisuus on yksi tekijä responsiivisuuden ohella, mitä Google arvostaa. Kotisivujen liikenne on siis hyvä salata SSL suojauksella, suojatun sivuston tunnistaa lukon kuvasta selaimen osoiterivillä ja https -alkuisesta osoitteesta.

On tärkeää huomioida, että Googlea ei voida jymäyttää, vaan hyvin optimoitu sivusto tarjoaa asiakkaalle oikeasti hyödyllistä sisältöä eikä vain haluttuja hakusanoja. Hakusanarimpsut jokaisella sivulla ei todellakaan toimi. Sisällön on oltava laadukasta ja sitä tulee aktiivisesti myös lisätä sivustolle.

Meidän yrityksemme kotisivut löytyvät tällä hetkellä (11/2015) Googlesta ensimmäiseltä (ei maksetulta) sivulta hakusanoilla Digitoimisto Helsinki. Jotain tämä näppärä toimisto on tehnyt siis oikein ja hienosäätömme toimii. Täytyy kyllä myöntää, että suutarin lapsella ei ole kenkiä, joten usein mietimmekin mitä jos omalle markkinoinnille olisi vielä enemmän aikaa..?

Muut blogikirjoitukset
Haluan kuulla lisää

Haluan kuulla lisää

Jätä meille yhteydenottopyyntö

Sending
Soita meille