Usein tulee nähtyä kampanjoita, joita ei ole viety ihan loppuun asti tai sitten optimointi on jäänyt syystä tai toisesta puolitiehen. Kehnosti optimoitu AdWords-kampanja tuottaa hutiklikkejä ja on mainostajalle todella kallista. Keräsimme yhteen yleisimpiä virheitä, joita olemme nähneet asiakkaidemme tekevän hakusanamainonnassa. Tämän kirjoituksen vinkeillä sinun on mahdollista parantaa mainostesi laatua ja saada laadukkaampia kävijöitä sivuillesi sekä pienentää kampanjasta koituvia kustannuksia ja ennen kaikkea tehostaa myyntiäsi. Lähdetään liikkeelle kampanjan asetusten valinnasta. Mikäli kyseessä on ainoastaan hakusanamainontaan suunniteltu AdWords-kampanja, on asetukset syytä muokata myös sitä varten. Valitse tässä tapauksessa kampanjan asetuksista kampanjan tyypiksi Vain hakuverkosto ja Kaikki ominaisuudet. Tällä valinnalla varmistut siitä, että mainoksesi näkyvät vain Googlen hakutuloksissa eikä Display-verkoston sivustoilla. Kokemuksemme mukaan tekstimainokset tuottavat parhaita tuloksia nimenomaan Google-hauista. Tällä asetuksella karsit ”huonoja” klikkejä ja rahaa säästyy laadukkaisiin kävijöihin. Löydät tämän kohdan kampanjan asetuksista. Hintatarjous-strategian avulla voit määrittää klikkauskohtaiset hintatarjoukset. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä summaa, jonka olet valmis maksamaan yhdestä mainoksen klikkauksesta. Voit antaa Googlelle valtuudet määrittää tämän summan sinun puolestasi päiväkohtaisen budjetin puitteissa tai sitten määrittää hintatarjoukset manuaalisesti. Suosittelemme lämpimästi manuaalista vaihtoehtoa. Manuaalinen vaihtoehto antaa sinulle seuraavia hyötyjä: Löydät tämän kohdan kampanjan asetuksista. Google antaa tänä päivänä mainostajalle ilmaisia välineitä lisäinformaation jakamiseen mainoksien yhteydessä. Mainoslaajennukset parantavat oleellisesti mainosten laatupisteitä ja niiden avulla voit tehostaa mainoksiasi ja antaa asiakkaille lisää syitä klikata mainoksiasi. Laajennukset voidaan asettaa joko kampanjatasolla tai sitten mainosryhmätasolla. Mainoslaajennukset ovat nimensä mukaisesti mainoksen yhteydessä näkyviä laajennuksia. Niiden avulla voit kertoa enemmän informaatiota esimerkiksi verkkosivustostasi, yrityksestäsi, palveluistasi tai sijainnistasi. Tutustu laajennuksiin ja valitse niistä kampanjallesi sopivammat. Suunnittele nämä myös huolella ja pyri antamaan laajennuksilla aitoa lisäarvoa asiakkaillesi. Älä tyydy keskinkertaisuuteen vaan hyödynnä laajennusten todellinen teho! Löydät tämän kohdan kampanjan Mainoslaajennukset -välilehdeltä tai kampanjan perustamisvaiheessa kampanjan asetuksista. Laatupisteet vaikuttavat suoraan siihen miten paljon maksat klikeistä ja miten pärjäät kilpailussa muita mainostajia vastaan. Laatupisteisiin vaikuttavat: Mitä tarkemmin pystyt määrittämään avainsanat ja niihin sopivat mainostekstit, sitä paremmat laatupisteet sinulla todennäköisesti on. Pyri täydellisyyteen, sillä sen avulla säästät jälleen kerran selvää rahaa. Lue lisää laatupisteistä. Löydät tämän kohdan kampanjan Avainsanat -välilehdeltä. Google antaa mainostajalle mahdollisuuden tarkentaa ja optimoida avainsanoja viiden eri hakutyypin avulla. Tässä Googlen oma esimerkki hakutyyppien käyttämisestä avainsanoissa: Tämän toiminnon avulla voimme näyttää mainoksiamme juuri oikeille henkilöille, parantaa laatupisteitä ja saada entistä enemmän kauppaa hakusanamainonnan avulla.
Jotta voit tietää millä hakusanoilla asiakkaasi hakevat palvelujasi, tulee sinun tietää asiakkaidesi käyttämät hakutermit. Hakutermien pohjalta voit optimoida avainsanoja entistä tarkemmaksi edellä mainittujen hakutyyppien avulla. Asiakkaidesi käyttämät hakutermit löydät avainsanat -välilehden hakutermit -välilehdeltä. Valitse avainsana, jonka hakutermit haluat nähdä ja klikkaa Hakutermit-painiketta. Hakutermien avulla saat tietää tarkat hakusanat, joilla käyttäjät ovat klikanneet mainoksiasi. Tällöin voit optimoida avainsanasi, mainoksesi ja laskeutumissivusi vastaamaan juuri näitä hakusanoja tai –lauseita. Laatupisteet paranevat, kustannukset laskevat ja saat oikeanlaisia kävijöitä sivuillesi. Suosittelemme, että aloitat kampanjan laajoilla hakusanoilla ja tarkennat niitä hakutyyppien avulla heti kun alat saamaan tuloksia kampanjasta. Tällöin saat tietää mitä hakusanoja asiakkaasi oikeasti käyttävät ja mainoksesi tavoittavat oikeat henkilöt. Löydät tämän kohdan kampanjan Avainsanat -välilehdeltä. Tässä kirjoituksessa mainitut asiat ovat vasta pintaraapaisu AdWords-kampanjoiden optimointiin. Autamme mielellämme, mikäli haluat tietää aiheesta enemmän ja syventää tietämystäsi. Voit tilata uutiskirjeemme tai ottaa yhteyttä alla olevalla lomakkeella. Laitetaanhan sinunkin kampanjasi poikimaan lisää arvokkaita kontakteja!Kohti tehokkaampaa AdWords-kampanjaa
1. Valitse oikea tyyppi kampanjalle
2. Määritä oikea hintatarjous-strategia
3. Hyödynnä mainoslaajennuksia
4. Seuraa laatupisteitä ja paranna niitä
5. Tarkenna avainsanoja tulosten pohjalta
Selvitä hakutermit
Onko sinulla AdWords-kampanja, joka kaipaa optimointia?