Onnistu nettisivu­projektissa vinkkiemme avulla

Toimivat nettisivut eivät ole kulu, vaan investointi, josta voit odottaa myös tuloksia. Jotta haluttuja tuloksia saadaan, täytyy nettisivujen olla ammattimaisesti suunnitellut ja toteutetut, teknisesti toimivat ja täynnä osuvaa sisältöä. Kokosimme sinulle listan asioista, jotka projektissa kannattaa huomioida.

 

1. Aseta nettisivuillesi tavoitteet ja aikataulu

Nettisivuilla tulisi aina olla jokin tavoite, joka tukee liiketoimintaasi. Se voi olla joko informaation jakaminen, verkkokaupasta ostaminen, yhteydenottojen hankinta, yrityksen mielikuvan parantaminen tai esimerkiksi ajanvarausten tuottaminen.

Kannattaa pohtia, mitkä ovat yrityksesi oikeat kilpailuedut ja lupaukset, joilla erotut toimialallasi. Tee lista vahvimmista kilpailijoistasi ja tutustu heidän nettisivuihinsa. Miten kilpailijasi ovat verkossa onnistuneet?

Aseta myös aikataulutavoite. Tärkeä nettisivuprojektien onnistumisen edellytys on selkeä ja yhteisesti hyväksytty realistinen aikataulu.

 

2. Satsaa sisältöön ja kiteytä viestisi

Mikäli haluat pidentää käyttäjien sivuilla viettämää aikaa, on heille syytä tarjota ajantasaista, mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä napakasti kiteytettynä. Kenelläkään ei ole nykyisin aikaa ja kiinnostusta kahlata yritysten historiikkeja tai mahtavia visioita. Määrittele kohderyhmäsi, tunnista kohderyhmiesi tarpeet ja tuota sisällöt heidän näkökulmastaan.

Kannattaa myös miettiä, missä muodossa sisältöä nettisivuillesi tarvitset. Informaatiota voi tarjota monin eri tavoin, kuten kuvien, videoiden, oppaiden tai artikkeleiden muodossa.

 

3. Panosta nettisivujen ulkoasuun ja käytettävyyteen

Huolella mietitty sivustorakenne on tärkeä osa sivustosi käyttäjäkokemuksen kohentamisessa. Kun tarjoat oikeaa tietoa oikeassa paikassa, kävijä löytää helposti hakemansa.

Ensivaikutelma luodaan vain kerran. Nettisivusi voi hyvinkin olla potentiaalisen asiakkaan ensikosketus yritykseesi, joten ensivaikutelman on oltava vakuuttava. Tämän vuoksi huolella suunniteltu, yrityksesi toimintaa ja ilmettä tukeva ulkoasu on äärimmäisen tärkeä.

 

4. Huomioi mobiilikäyttäjät

Ihmiset hakevat yhä useammin verkosta tietoa kännyköillä ja tableteilla. Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että nettisivut automaattisesti skaalautuvat (muuttavat muotoaan) erikokoisille päätelaitteille. Moderni sivusto skaalautuu eri näyttökokojen mukaisesti tarjoten jokaiselle vierailijalle miellyttävän käyttökokemuksen päätelaitteesta riippumatta.

Samat nettisivut voivat näyttää todella erilaiselta älypuhelimen ruudulta kuin miltä se näyttää esimerkiksi läppäriltä katsottuna. Fiksusti suunnitellussa sivustossa tärkeimmät asiat nostetaan esille eri tavalla mobiilinäkymässä, jotta käytettävyys pysyy hyvänä.

 

5. Valitse tarpeisiin sopiva sisällönhallintajärjestelmä

Sisällönhallintajärjestelmä mahdollistaa sivujen sisällön helppokäyttöisen hallinnan. Tyypillisiä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi WordPress, Joomla, ja Drupal. Suosituin sisällönhallintajärjestelmä on WordPress. Osaat todennäköisesti käyttää sitä, jos hallitset sähköpostiohjelman käytön. Sisällönhallintajärjestelmä antaa sinulle mahdollisuuden ylläpitää ja päivittää sivujen sisältöä helposti itse.

 

6. Huomioi hakukoneet ja hyödynnä analytiikkaa

Hakukoneoptimoinnin (SEO) tulisi olla tiedossa ja mukana nettisivujen suunnittelussa alusta alkaen. Se on keino saada potentiaaliset asiakkaat löytämään sivuillesi. Hyvin suunnitellut nettisivut ovat hakukoneystävällisiä, eli perusasiat ovat jo kunnossa. Toki myös olemassa olevia nettisivuja voidaan hakukoneoptimoida.

Perusasiat saadaan kuntoon, kun huomioidaan mm. nettisivujen otsikot ja kuvaukset, sivuston sisältö ja sisällön otsikointi, kuvatekstit, helppo navigointi, sisäiset linkitykset, sivun latausnopeus, responsiivisuus jne. Huomioitava asioita on lukuisia, joita emme tässä käy läpi sen tarkemmin. Lue lisää blogistamme

Tiedätkö, mitä kautta kävijät saapuvat nettisivuillesi tai mitä he siellä tekevät? Web-analytiikka ja kävijäseuranta auttavat sinua ymmärtämään asiakkaidesi toimintaa nettisivuillasi. Keräämällä tietoa ja analysoimalla sitä asiakasymmärrys kasvaa ja näin voit kehittää sivustoasi entistä paremmin kohti liiketoiminnallisia tavoitteitasi.

 

7. Valitse sopiva yhteistyökumppani

Jo pelkästään Suomessa nettisivujen tekijöitä on tarjolla tuhansia. Toimijat vaihtelevat aloittelevista yhden tekijän toiminimistä suuriin mainostoimistoihin. Kannattaa punnita mitä riskejä tietyn toimittajan valintaan voi sisältyä. Jos valitset liian pienen toimijan, jonka osaaminen ei riitäkään, saatat olla vaikeuksissa. Toisaalta taas suuressa organisaatiossa on pelkona hukkua massaan ja palvelu jää puolitiehen.

On melkoisen itsestään selvää, että se halvin ei ole paras, mutta silti usein ajatellaan vain pelkkää hintaa. Lopputulos voi olla kohtuullinen, mutta projektin aikataulu saattaa venyä ja se harvoin sisältää henkilökohtaista palvelua. Mikäli haluat sivuston valmiiksi sujuvasti sovitussa aikataulussa, ei silloin kannata kitsastella.

Myös tietoturva ja sivuston ylläpito kannattaa ottaa huomioon. Valitse toteuttajaksi osaava ammattilainen ja suosi tunnetuimpia ja käytetyimpiä sisällönhallintajärjestelmiä (esim. WordPress), jotta sivuston jatkokehitys ei tulisi kalliiksi.

 

Me Mekanismissa olemme toteuttaneet yrityksille näyttäviä nettisivuja jo yli 10 vuotta. Meille liiketoimintasi ymmärtäminen on avainasemassa, sillä ilman sitä onnistuneita nettisivuja on miltei mahdotonta tehdä. Kanssamme toimiminen on sujuvaa ja mutkatonta. Huolehdimme ydinviestiesi esiin nostamisesta, sivuston modernista teknisestä toteutuksesta, hyvästä hakukonenäkyvyydestä ja projektin viemisestä maaliin sovitussa aikataulussa.

 

Tutustu töihimme Ota yhteyttä

Soita meille

Tietosuoja-asetusten hallintakeskus

Kävijäseuranta

Verkkopalvelun käytön mittaaminen on tärkeä osa verkkosivuston kehittämistä ja ylläpitoa. Mittausevästeiden avulla keräämme tietoa siitä, kuinka paljon palveluitamme käytetään, millaista käyttö on ja mihin asioiden palvelun kehityksessä meidän tulisi erityisesti kiinnittää huomiota. Samalla saamme tietoa sivustomme suorituskyvystä.

Käytämme Google Analytics -ohjelmistoa verkkopalvelumme seurantaan ja samalla myös käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Googlen keräämä data on luonteeltaan anonyymia dataa.

_ga, _gid, _gat, _hjIncludedInSample

Kohdennettu sisältö

Evästeitä käytetään kohdentamaan sinulle kiinnostavampaa sisältöä muilla sivustoilla kuten esim. osuvammat hakutulokset Googlessa tai mielenkiintoisemmat mainokset. (Näiden evästeiden kieltäminen ei vähennä mainosten määrää.)

IDE, fr