Muut blogikirjoitukset

Ja mihin niitä voidaan käyttää?

Yleensä kampanjasivulla tarkoitetaan tiettyyn kampanjaan suunniteltua verkkosivua, joka on suunniteltu yhtä tuotetta, palvelua tai vaikkapa kilpailua varten. Tavoitteet vaihtelevat aina kampanjan mukaisesti, mutta tässä muutama simppeli esimerkki havainnollistamaan erityyppisiä tavoitteita:

Tavoitteena voi olla esimerkiksi:

  • tuotteen tai palvelun myynti
  • yhteystietojen kerääminen
  • esitteen lataaminen tai sovelluksen asentaminen
  • tunnettuuden kasvattaminen

Yksinkertaisuudessaan kampanjasivun tulisi esitellä myytävä palvelu tai tuote selkeästi ja ymmärrettävästi ja sen tulee ohjata sivulla vierailevia tehokkaasti kohti asetettua tavoitetta. Tässä kirjoituksessa kerromme muutamia asioita joita tulisi ottaa huomioon toimivan kampanjasivun rakentamisessa.

Kuinka teet toimivan kampanjasivun?

Kampanjasivulle on järkevää kampanjan aikana ohjata kävijöitä monesta eri kanavasta. Liikennettä voidaan lisätä tehokkaasti esimerkiksi sähköpostikampanjoilla, maksullisella hakukonemainonnalla, yrityksen some-kanavien avulla tai vaikka radiokampanjoinnilla. Aina käytössä ei ole kuitenkaan massiivisia budjetteja käytettäväksi eri medioihin, jolloin sivun hyvä sisällöllinen ja tekninen suunnittelu nousee erittäin tärkeäksi asiaksi.

1. Valitse hyvä domain

Ytimekäs, mieleenpainuva ja aiheeseen sopiva domain helpottaa kampanjasivun markkinointia ja tukee sen löydettävyyttä hakukoneista. Tästä on usein hyvä lähteä liikkeelle, kun kampanjoitava tuote tai palvelu on tiedossa ja kampanjalle on asetettu selkeä tavoite. Suomalaisten .fi -päätteisten domainien saatavuuden voi tarkistaa esimerkiksi täältä.

Jos vaikkapa Kalliossa sijaitsevan kuntosali tarvitsee kipeästi iltapäivän aerobic tunneille lisää kävijöitä, voidaan yrityksen löydettävyyttä parantaa hakukoneissa hyvällä domainilla ja kampanjasivulla. Domain voisi olla vaikkapa aerobic-kallio.fi. Domain kertoo heti mistä on kyse ja palvelua etsivät hakevat oletettavasti näillä hakusanoilla palvelua hakukoneista. Kampanjasivulla tarjotaan uusille asiakkaille esimerkiksi tutustumistarjous iltapäivän aerobic tunneille. Tämän tyyppinen domain jää myös helposti mieleen sen yksinkertaisuuden vuoksi. Domainin pohtimiseen kannattaa käyttää aikaa, jotta lopputulos on paras mahdollinen.

2. Kirjoita myyvää tekstiä

Varmista, että puhut kampanjasivulla valitusta aiheesta mielenkiintoisesti hyödyt edellä ilman turhaa jargonia. Keskity tavoitteeseen äläkä erehdy lörpöttelemään jonninjoutavuuksia yrityksenne historiasta. Se voi myös joskus olla tärkeää, mutta annetaan sitä kaipaaville mahdollisuus löytää tuo tieto, mutta ei tarjota sitä sivun pääviestinä. Pidä sisältö tiiviinä ja ohjaa käyttäjää loogisesti kohti tavoitettasi. Tee selkeät otsikoinnit ja suunnittele sivu siten, että se tarjoaa jotain myös pelkästään sivun silmäilijöille. Tarkistuta kirjoittamasi teksti myös jollakin ulkopuolisella ja pyydä mielipiteitä. Ole selkeä ja kirjoita tekstiä kohderyhmällesi ja pyri asettumaan heidän asemaan kirjoittaessasi.

3. Panosta nykyaikaiseen ulkoasuun

Myyvän ja hyvän tekstin tueksi on syytä myös suunnitella haluttua tunnelmaa viestivä ulkoasu. Tämän suunnittelu on toteutettava tavoiteltavan kohderyhmän perusteella. Alan ammattilaisilla on usein hyvää näkemystä siitä, mitkä asiat toimivat tietyillä toimialoilla, mutta joskus on hyvä olla rohkea ja kokeilla jotain täysin uutta ja odottamatonta. Inspiraatiota voi hakea esimerkiksi tämän hetken kuumimmista trendeistä tai vertailla kilpailijoita sekä muita toimialoja. Tärkeintä on, että ulkoasu on tätä päivää, jotta vanhanaikainen ilme ei pilaa muutoin hyvin rakennettua kampanjasivua. Tyylikäs, miellyttävä ja näyttävä ulkoasu herättää luottamusta ja sivulle asetetut tavoitteet on jälleen helpompi saavuttaa.

4. Varmista löydettävyys hakukoneista

Etenkin pienillä budjeteilla tehdyt kampanjat ja niille suunnitellut kampanjasivut tulee löytyä hyvin hakukoneiden luonnollisista hakutuloksista. Tällä saadaan potentiaalisia asiakkaita ohjattua sivulle ”ilmaiseksi” eikä rahaa pala isoja summia maksulliseen mainontaan. Mikäli sinulla ei ole omaa osaamista eikä ymmärrystä hakukoneiden sielunmaailmasta, suosittelemme valitsemaan osaavan yhteistyökumppanin.

Mikäli kampanjasivu on tarkoitettu julkiseksi pysyvästi, on hakukonenäkyvyys entistä tärkeämpi asia huomioitavaksi. Yksiselitteisesti kampanjasivulta tulee löytyä aiheeseen sopivaa validia sisältöä hakukonenäkyvyyttä tukevilla otsikoinneilla ja teknisesti oikein rakennettuna. Mikäli haluat perehtyä lisää tähän aiheeseen, voit lukaista Googlen oman pikaoppaan.

5. Ota mobiilikäyttäjät huomioon

Tämän tulisi olla nykypäivänä jokaiselle verkossa markkinoivalle itsestäänselvyys. Kampanjasivun tulee skaalautua nätisti kaiken kokoisille näytöille, sen tulee latautua nopeasti parissa sekunnissa ja tärkeimmät asiat pitää olla löydettävissä nopeasti. Tavoitteeseen liittyvä toiminta on myös suunniteltava niin, että se on helppo toteuttaa mobiililaitteilla. Responsiiviseen suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa ja tarvittaessa myös rahaa, mikäli omat rahkeet eivät tähän riitä.  Lue vinkkejä ja ideoita miten voit parantaa mobiilisivun käytettävyyttä yksinkertaisilla asioilla.

6. Luo selkeä call-to-action

Mikäli haluat saada kampanjasivullasi vierailevat käyttäjät tekemään tietyn asian, kehota heitä selkeästi tekemään tämä! Selkeä call-to-action eli toimintaan kehotus, on yksi tärkeimmistä asioista koko kampanjasivulla. Kehotus kannattaa useimmiten erottaa muusta sisällöstä esimerkiksi eri värisenä isona nappina. Nappi tulee todella erottua muusta sisällöstä, jotta se ohjaa käyttäjää tehokkaasti haluttuun toimintaan. Isot ”lue tästä”, ”osta nyt”, ”lataa sovellus” yms. painikkeet on syytä sijoittaa loogiseen paikkaan, jotta käyttäjien kursori liikkuu tähän lähes automaattisesti.

Kampanjasivulle ei kannata sijoittaa liian monta toimintaan kehotusta, jotta homma pysyy mahdollisimman simppelinä asiakkaidesi näkökulmasta. Selkeä tavoitteen asettelu edesauttaa selkeän call-to-actionin luomista, joka taas edistää tavoitteen toteutumista. Muista: yksinkertainen on kaunista!

Katso esimerkki toimivasta kampanjasivusta.

7. Mittaa tuloksia ja kehity

Kampanjasivulle kannattaa ehdottomasti asentaa analytiikkaa keräävä ohjelma. Tästä esimerkkinä kaikille tuttu Google Analytics, jonka jokainen voi asentaa ilmaiseksi sivustoilleen. Kampanjointia on turha tehdä, mikäli siitä ei saada tuloksia eikä tiedetä miten tavoitteet oikeasti toteutuvat.
Tulosten mittaamista tärkeämpää on kuitenkin tehdä toimenpiteitä saadun datan perusteella. Kehitä kampanjasivuasi ja testaa mikä toimii parhaiten. Ole rohkea ja opi nopeasti! Näin opit myös tuntemaan kohderyhmäsi tarkemmin ja kampanjasivu palvelee sinua sekä asiakkaitasi entistä paremmin.

Kaikki teho irti kampanjasivuista

Kampanjasivuja olisi kaikkien yritysten syytä käyttää tehokkaammin. Ne antavat hyvän mahdollisuuden tehostaa tietyn palvelun tai tuotteen myyntiä ja kohdistaa se juuri oikealle kohderyhmälle. Me näemme kampanjasivut enemmänkin nykyaikaisina esitteinä, jotka on tehty kaikille löydettäviksi verkosta ja jotka voidaan helposti myös kohdistaa halutulle kohderyhmälle. Miksi enää tuhlata vähissä olevia markkinointirahoja hintaviin printteihin, kun asiat voidaan esitellä näyttävämmin sekä kustannustehokkaammin verkossa ja vielä mitattavin tuloksin? Näemme tässä ison potentiaalin, jota meillä Suomessa hyödynnetään aivan liian vähän.

Kiinnostuitko?

Olisiko aika luoda teillekin muutama toimiva ja myyntiänne edistävä kampanjasivu?

Muut blogikirjoitukset
Haluan kuulla lisää

Haluan kuulla lisää

Jätä meille yhteydenottopyyntö

Sending
Soita meille