Kuinka voit kerätä laadukkaita liidejä kotisivuilta?

Tämän päivän netin käyttäjiä voi olla vaikea saada luovuttamaan yhteystietojaan kotisivuilla. Lupaukset mahtavista tarjouksista tai muut kikkakolmoset eivät enää riitä, vaan käyttäjät haluavat oikeasti kokea saavansa jotakin konkreettista vastinetta yhteystietojensa luovuttamisesta.

Tässä blogissa kerromme miten voit onnistua yhteystietojen keräämisessä ja saada samalla laadukkaita liidejä kotisivuiltasi myyntiä varten.

Kerää tietoa asiakkaistasi helppokäyttöisen testerin avulla

Olemme luoneet asiakkaillemme erilaisia testereitä, joiden tavoitteena on kerätä laadukkaita liidejä verkosta. Testerin perusideana on, että vastaaja kertoo itsestään tarkentavia tietoja yksinkertaisten kysymysten avulla ja hän saa siitä vastineeksi hyödyllistä informaatiota tai jonkin muun porkkanan. Vastaajalle kerrotaan ennakkoon tieto mitä hän testin tekemisestä itselleen saa ja testin päätteeksi kerätään yhteystiedot. Hyvin simppeliä, mutta tehokasta! Jotta testeristä saadaan oikeasti tehokas liidi-imuri, tulee muutama asia sen rakentamisessa ottaa huomioon.

Houkuttele käyttäjät tekemään testi hyödyllisen tiedon avulla

”Testaa ovatko hampaasi kunnossa! Testin tuloksena saat analyysin, jossa kerrotaan missä kunnossa hampaasi ovat vastaustesi perusteella. Lisäksi saat hammaslääkärin kommentit vastauksiesi perusteella.”

Ketäpä ei kiinnostaisi tietää oman purukalustonsa kunto? Ja saada vastaukset muutaman kysymyksen avulla vielä ammattilaisen kommenttien kera täysin ilmaiseksi! Tämä esimerkki on eräästä asiakkaamme testeristä, jolla koko homma alkaa. Tärkeintä olisi ensin miettiä esimerkin kaltaisesti mitä voimme tarjota testin tekijälle, jotta hän kokee asian hyödylliseksi? Mitä hyödyllisempi ja houkuttelevampi asia voidaan alussa tarjota, sitä enemmän saadaan myös testin tekijöitä ja tätä kautta laadukkaita liidejä.

Suunnittele yksinkertaisia ja toimivia kysymyksiä

Usein tämän kaltaisiin testereihin kannattaa suunnitella kysymyksiä, joihin vastaaja voi vastata ”kyllä” tai ”ei” -vastauksilla. Testi on syytä pitää mahdollisimman yksinkertaisena, jotta testin tekijät jaksavat suorittaa sen loppuun asti. Tästä syystä kysymyksiäkään ei tulisi olla liian monta. Suositeltava lukumäärä on 2-3 aihealuetta, joissa max 3-4 kysymystä.

Kysymysten tulee olla helposti vastattavia, mutta niiden tulee myös antaa hyödyllistä tietoa liidien kerääjälle. Kysymykset tulisi suunnitella siten, että ne antavat tarkentavaa tietoa mahdollisesta uudesta asiakkaasta, jonka avulla voidaan tarjota hänelle hyvinkin tarkasti oikeanlaista ratkaisua vallitsevaan ongelmaan. Testin tekijät vastaavat usein rehellisesti, sillä he haluavat saada testistä myös mahdollisimman todenmukaisen tuloksen. Suunnittele siis kysymyksiä, joihin on helppo vastata ja joilla saat itsellesi laadukasta tietoa uudesta kontaktistasi.

Testerin hyödyt

Hyvin rakennettu testeri auttaa sinua tuntemaan asiakkaasi paremmin. Näet selvästi mihin ongelmiin asiakkaasi tarvitsevat useimmiten ratkaisuja. Tämä on myös asiakkaalle mukavampi tapa antaa yhteystiedot ja jo pelkästään testeristä tulleet vastaukset saattavat auttaa asiakasta jossakin asiassa eteenpäin. Ennen kaikkea myynti kiittää, sillä testereistä tulleet kontaktit ovat laadukkaita ja niiden pohjalta on mukava ottaa asiakkaisiin yhteyttä. Myös kohdennetut markkinointiviestit ovat näiden pohjalta helppo muodostaa, sillä taustatietoja vastaajista on jo runsaasti olemassa.

Testereitä voidaan rakentaa käytännössä mille toimialalle tahansa. Niitä voidaan yksilöidä myös yksittäisille tuotteille ja palveluille. Vain mielikuvitus on rajana ja me todella suosittelemme kokeilemaan tätä vaihtoehtoa liidien keräämiseen!